Station Gennep tijdens Mei 1940

Uitnodiging

In 2011 was ik nog lid van de modelspoor vereniging Maasbuurtspoor (MBS) destijds te Gennep en in dat jaar namen we met de modelspoorbaan 'Station Gennep' deel aan de modelbouwbeurs 'Intermodellbau 2011' te Dortmund (D).

Tijdens deze beurs te Dortmund ontving de MBS een uitnodiging van de organisatie van OntraXS om deel te nemen met de modelspoorbaan Station Gennep aan Ontraxs 2013 te Utrecht. Het thema voor 2013 was: 'Oorlog op het Spoor!'. OntraXS zou hiermee  dan aansluiten bij het thema van de tentoonstelling  'Sporen naar het front' van het Spoorwegmuseum die van april t/m juni 2013 heeft plaats gevonden. De datum voor OntraXS 2013 was op  8, 9 en 10 maart 2013. 

Bij de uitnodiging voor OntraXS 2013 werd tevens de vraag gesteld of de MBS iets kon doen met het thema 'Oorlog op het Spoor!'? Verder was het wenselijk dat de MBS de modelspoorbaan zou voorzien van een achtergrond.

De foto's hierboven heb ik gemaakt tijdens een bezoek aan Euromodelbouw 2009 te Genk (B) waar de MBS deelnemer was met de modelspoorbaan Station Gennep. De foto's geven een summiere indruk van de modelspoorbaan.

Keuze thema Station Gennep

Wanneer we spreken over 'Oorlog op het Spoor' in relatie tot Station Gennep dan zijn binnen de periode (1920 – 1947), zoals de MBS Station Gennep heeft gebouwd in model, echter twee in het oog springende periodes te noemen. Als eerste is daar mei 1940, de Duitse inval in Nederland en als tweede februari 1945, bevrijding van Gennep. In deze beide periodes heeft Gennep een belangrijke rol gespeeld.

 

Op 10 mei 1940 valt de spoorbrug bij Gennep als enige ongeschonden in handen van de Duitsers. Station Gennep wordt bij de inname van de brug ’s nachts door twee treinen gepasseerd, een pantsertrein en een troepentrein (een goederentrein met daarin Duitse troepen). Beide treinen weten voorbij de brug te komen, die dan al door een list in handen van de Duitsers is en rijden door de Peellinie heen. Bij deze gevechtshandelingen worden in Gennep en bij de Maasbrug slechts enkele (geweer)schoten gelost.

 

In de tweede periode die van februari 1945 is de situatie geheel anders. Gennep is in september 1944 dan al gebombardeerd en wordt frontstad. In oktober 1944 wordt Gennep geëvacueerd. Tijdens de gevechtshandelingen tijdens 'Operatie Veritable' blijft er van Gennep en met name het station niet veel meer over. Oprukkende Schotse eenheden moeten in huis aan huis gevechten Gennep zien in te nemen. In februari als de gevechten in de omgeving van Gennep nog gaande zijn, gaan de Britten starten met herstel van het spoor bij Gennep. Met name de door de Duitsers opgeblazen spoorbrug (Maasbrug) zal moeten worden vervangen door een noodbrug.

 

Afgaande op de hierboven omschreven beide periodes moest er een keuze gemaakt worden welke de MBS in model zouden kunnen gaan uitbeelden. Vertaald in afbeeldingen was de keuze als volgt:

Mei 1940

Station Gennep van vóór 1940, bron foto: Gennepnu.nl

Februari 1945

Station Gennep in 1945, bron foto: Gennepnu.nl

Om zo dicht mogelijk bij de historische vertaling in model te blijven was de keuze op de periode mei 1940 gevallen. Deze keuze was mede ingegeven op de haalbaarheid van het veranderen van modellen (huizen en andere bebouwing). Deze was nl. voor de periode mei 1940 vrijwel nihil. Terwijl voor de periode februari 1945 alle gebouwen veranderd hadden moeten worden. (Lees: in vernielde toestand brengen) Dus daarom was de keuze voor 'mei 1940' gemaakt.

Werkzaamheden

wordt vervolgd...

Geraadpleegde bronnen